سبد خرید شما
   برای دیدن سبد خرید باز خود لطفا از طریق این لینک وارد شوید
  برای افزایش تعداد دانلود لطفا ثبت نام / ورود کنید.

مهمترین نکات در طراحی


یک طراح باید سعی کند جهان جدیدی را بسازد و ما را به سمت دنیای تصویری دیگری بکشاند و نوع جدید دیدن را به ما آموزش دهد؛ بنابراین هدف اصلی، ایجاد توانایی طراحی به کمک دقت در فضاهای پیرامون و جستجو و کشف

مقالات

مفهوم طراحی

قدیمی ترین روش برقراری ارتباط بین انسان ها طراحی است . این روش قدمت ۳۵ هزار ساله را دارد. انسان ها با ابزار بسیار ساده، دغدغه‌های ذهنی خود را که پیروزی بر شکار و طبیعت بود با موضوع حیوانات بر روی دیوار غارها می کندند. همین موضوع اهمیت طراحی و نقاشی را برای برقراری ارتباط نشان می دهد.

طراحی در لغت نامه به معنی "طرح افکنی "  یا "نقشه ریزی " است‌ . طراحی  به شکل جامع و اصولی در حوزه بصری به معنای خلق تصاویر عینی یا تجسم بخشیدن به تصاویر ذهنی است.

 قدرت دیدن و حساسیت در طراحان حرفه‌ای

انسانها برای دیدن، وابسته به حس بینایی هستند. اما بسیاری از چیزها را نمی بینند یا همه افراد مثل هم نمی بینند.مساله ای که یک طراح حرفه‌ای را با دیگران متفاوت می‌کند ،نحوه دیدن آنها است.

طراحان دقیق و حرفه ای، واکنش ساده و طبیعی دیدن را همراه با تشخیص، مقایسه، تفکر و سنجیدن انجام می‌دهند .اگرچه عمل دیدن، با سرعتی نزدیک به نور انجام می‌شود؛ اما ذهن تصاویر و اطلاعات را در این زمان کوتاه دریافت و ضبط می کند؛ بنابراین آنچه یک طراح حرفه‌ای را از دیگران متمایز می‌کند، قدرت دیدن او است.

طراح این حساسیت را از طریق طراحی درست و اصولی به دست آورده است. در واقع طراحی کمک می کند تا ارتباط بین چشم مغز و دست برقرار شود  و این از خصوصیات بارز طراحان حرفه‌ای است.

حساسیت بصری طراحان نسبت به پدیده های مختلف، به کشف قوانین، نظم ریاضی و تناسبات در طبیعت منجر شد‌. کشف نظم خاص در فضای پیرامون ما ،تناسبات دقیق در اندام و طبیعت، قوائد تغییر اندازه ها در فاصله زیاد و روش نشان دادن کوتاه نمایی و کوچک نمایی ،  تنها از طریق دیدن دقیق پدیده های طبیعی برای طراحان میسر شد.طراحان در طبیعت چیزی را می بینند یا نظمی را کشف می‌کنند ،که دیگران به آن توجه نکرده اند.

کادر

در محل کارگاه یا در طبیعت موضوع در فضای واقعی قرار دارد اما هنگام طراحی موضوع باید در محدوده به نام کادر قرار داده شود .چون فضای واقعی زیبا و  هماهنگ است. اما بایدموضوع پس از محدود شدن در داخل کادردارای نظم مشخصی باشد.

ایجاد جدید نظم در داخل کادر و چیدمان اجزای تصویر در درون کادر و رعایت قوانین آن را کمپوزیسیون یا ترکیب بندی می گویند.

یک طراح خوب و حرفه‌ای، باید بداند چگونه اجزای تصویر خود را در درون کادر چیدمان کند، تا چشم بیننده بتواند در تمام کادر حرکت کند و با عناصر دردل کادر و موضوع طراحی رابطه تنگاتنگی برقرار نماید.

رابطه موضوع با کادر و ایجاد هماهنگی بین اجزای تصویر به اندازه موضوع و محل قرارگیری آن در کادربستگی دارد. طراح حرفه‌ای برای ایجاد روابط هماهنگ در محدوده کادر جستجو و روش‌های مختلف را در تجربه می کند .

قرارگیری موضوع در کادر، فضا را به دوقسمت منفی و مثبت تبدیل کرده است. با شناخت درست، برای چیدمان موضوع ، ایجاد تعادل بین اعضای کادر برقرار خواهد شد. طراح میان سنگینی یا وزن فضای مثبت و نیروهای درونی و فضای منفی کار باید تعادل ایجاد ‌کند.

خط

قدیمی‌ترین، قاطع ترین و مهم ترین عنصر طراحی است. خط نه تنها برای ایجاد تصاویر مشخص که دیده می شود بلکه ، برای تجسم بخشیدن به آنچه در ذهن طراح شکل می‌گیرد، بهترین وسیله است.

 در طراحی ما به سه شکل از خط استفاده می‌کنیم:

  1. برای رسم خطوط مرزی
  2. برای ایجاد سایه روشن
  3. برای ایجاد بافت

یکی دیگر از خصوصیات طراحان حرفه‌ای داشتن خط حسی خودشان است .چون اکسپرسیون درون افراد با هم متفاوت است. طراحان احساس خودشان را، باخط به دیگران منتقل می‌کنند و کارهای هنرمندان را می‌توان از این طریق متمایز و جدا کرد.

خط های هیجانی از خصوصیات آثار وانگوگ، خط های آرام و یکنواخت در آثار ماتیس، باعث تفاوت شیوه کار و سبک آنها می‌شود.

 به کارگیری نوع خط و انواع خط و چگونگی اجرای آن توسط هنرمندان مختلف، باعث ایجاد روش ها و سبک های متفاوت در طراحی و نقاشی شده است، که به آن کیفیت خطوط هم می گویند.

اندازه گیری

به طور کلی اندازه گیری برای نشان دادن تناسب موضوع در کادر است. متداولترین روش اندازه گیری استفاده یک بخش موضوع به صورت واحد اندازه گیری است.معمولاً اندازه ی کوچک ، معیار سنجش اندازه های بزرگ می باشد. یعنی طول و عرض موضوع نسبت به هم سنجیده می شود. خطوط مرزی موضوع با لبه اشیا ،برای سنجش اندازه های طولی و عرضی مورد استفاده قرار می گیرد.

مداد ساده ترین ابزار برای اندازه گیری می باشد باید طراح در جای ثابت قرار گیرد ،مداد در دست راست و دست را از مفصل شانه به صورت کشیده به سمت مدل دراز کند ، بعد یک چشم را بسته و مداد را جابجا کرده تا به لبه مدل منطبق شود.

طراحی خطی از موضوعات مختلف  

یک طراح خوب برای تقویت دست و دید خود روزانه باید از موضوعات مختلف( منظره ، طبیعت بیجان، پرتره و فیگور) طرح های خطی متفاوتی را اجرا کند. با تغییر موضوع طراحی به این نتیجه می رسیم که برای اجرای طرح یا ایجاد ترکیب بندی ، به روش های جدید و تلاش جدید نیاز داریم.طراحی هر بار ،از نو شروع می‌شود و مسیر تازه‌ای را طی می کند.اگرچه مراحل طراحی یکی است ، ولی نتیجه کارها متفاوت می باشد.

 حجم نمایی و عمق نمایی

دنیای پیرامون ما و تصور انسان از محیط و اشیا سه بعدی است. در حالی که وقتی با طراحی می کنیم تصویر بر روی سطح دو بعدی شکل می گیرد.انسان به کمک تجربیات زنده و واقعی از احجام تصویر ساده شده هر چیزی را درک می کند.

در طراحی خطی،  با کشیدن خط پیرامون اشیا،  شکل یا مرز مشخص به صورت سطح دو بعدی نشان داده می شود.

طراحان در دوره های مختلف تلاش کرده‌اند تا حجم اشیا و عمق فضا را روی سطح دو بعدی نشان دهند. ساده ترین راه درک عمق تصویر زمانی است که دو شکل جلوی هم قرار می گیرند و با دیدن یکی پشت دیگری دوری و نزدیکی آنها را حس می‌کنیم.

برای ایجاد حجم نمایی و عمق نمایی دو راه عمده در طراحی وجود دارد. طراحان حرفه‌ای هرکدام باید به این موارد، توجه خاص داشته باشند. این دو روش عبارتند از:

  1. قوانین حجم پردازی و سایه روشن
  2. قوانین مربوط به پرسپکتیو

 

Post Author
محسن الهامی